Ofte stilte spørsmål

Hvor og når arrangerer Moss Svømmeklubb svømmeopplæring?

Moss Svømmeklubb har svømmeopplæring i Mossehallen, søndager fra 12:45, Høienhald Bad tirsdager fra 16.30 og Ryggehallen mandag, onsdag og torsdag fra 17.00

Hvordan kommer jeg i kontakt med Svømmeskoleansvarlig?

Svømmeskoleansvarlig kan nås på e-post tiv@moss-svommeklubb.no

Vi kan også kontaktes på telefon 911 41 343, kl 11 - 15 (normale arbeidsdager)

Hvor lang tid bruker barnet på å lære å svømme?

Svømmeopplæring er en lang prosess som krever mye av både barnet og instruktørene. Vi oppfordrer foreldre til å ta med barnet på svømming utenom svømmeundervisningen - da vil barnet raskere lære seg å svømme. Det er stor forskjell på hva barna kan, har forutsetning til og hva de tør. Derfor er det viktig å støtte barnet i læringsfasen.

Svømmeforbundet definerer svømmedyktig slik: Rulle ut i vannet, svømme 100 meter på magen, flyte i vannet i tre minutter, svømme 100 meter på ryggen.

Ved påmelding på i Svømmeskolen, er barnet bundet til det samme nivået gjennom hele opplæringen?

Vi tilbyr flytting i nivå slik at deltakeren både får utfordringer og opplever mestring. Når deltakeren har klart del- og hovedmålene for nivået sitt, tilbys dere å flytte til neste nivå, slik at deltakeren både får utfordringer og opplever mestring i svømmeopplæringen.

Vi tester kontinuerlig etter en plan basert på delmålenes vanskelighetsgrad.

Det kommer månedlig tilbakemelding fra instruktør i form av en kommentar dere kan lese på “Min side” i tryggivann.no

Har dere spørsmål eller lurer på noe, er det bare å ta kontakt med Svømmeskoleansvarlig på tiv@moss-svommeklubb.no.

Etter hvilket nivå kan barnet svømme?

Etter endt Pingvin-nivå vil de fleste barna kunne svømme 10-15m på egenhånd, kun med beinspark. Etter endt Selungen-nivå vil de fleste barna kunne svømme 10-15m crawl (på magen) og rygg.

Hvorfor lærer ikke barna å svømme bryst? Når lærer de å svømme bryst?

Svømmeteknikken Bryst innføres først på Sjøløve-nivået. Bryst er en motorisk utfordrende svømmeart, og også den mest avanserte, derfor venter vi til barna svømmer sikkert crawl og rygg før vi legger til bryst. Særlig beinsparkene er vanskelige i bryst, de krever svært god koordinasjon.

Skal foreldre være med i vannet?

Nei. Vi har bare barn og instruktører i vannet.

Hvor gammelt må barnet være for å starte i Svømmeskolen?

Pr i dag tilbyr vi i utgangspunktet bare svømmeopplæring for barn fra det året de fyller 6 år. Dette er fordi pedagogikken og opplæringsmålene passer best fra ca 6 år, samt kompetanse hos instruktørene.

Hva gjør vi hvis barnet ikke vil gå i vannet?

Hvis dere vet på forhånd at barnet er skeptisk til vann, eller er redd for å gå i vannet er det fint om dere informerer oss om det.

Det finnes ikke én løsning, men instruktøren bygger tillit og tar det steg for steg - alt på barnets premisser.

Når får barnet bruke svømmebriller?

Vi anbefaler å bruke svømmebriller fra og med Skilpadde-nivået. Individuelle avtaler på lavere nivåer gjøres med Svømmeskoleansvarlig.

Hva trenger barnet til svømmeopplæringen?

Badehette, badebukse/drakt. (Svømmebriller fra Skilpadde). I tillegg det den enkelte trenger til dusjing.

Når kan ikke barnet delta på svømmeundervisning?

Ved feber, diare, oppkast eller smittsom øyekatarr.

Alle former for luftveissykdom eller feber.