Lære å svømme

Generelt

En del av visjonen til Moss Svømmeklubb er å lære barn å bli trygge i vann og skape motivasjon for livslang mosjonering og trening i vann.
Begynneropplæringen vår foregår søndager i Mossehallen, tirsdager på Høienhaldsamt onsdager og torsdager i Ryggehallen.

Rekruttgruppene våre trener både i Mossehallen og Ryggehallen, mens konkurransegruppene våre trener i Mossehallen og på Bølgen i Drøbak.

Uavhengig av hvilken gruppe du er på, må du være medlem i Moss Svømmeklubb.  All trening uavhengig av gruppe foregår løpende til du melder deg av treninga - se Betingelser for hvordan man melder seg av.

Begynneropplæringen

Mossehallen er et treningsbasseng på 25m x 12,5m, 1,10m på det grunna og ca 3,5m på det dypeste.  Temperaturen ligger på mellom 26,5 og 27 grader.

Vi deler inn bassenget i sektorer, hvor hvert nivå har en egen sektor de trener i. De laveste nivåene holder seg på grunna, og så flyttes gruppene på dypere og dypere vann ettersom de kommer i høyere nivåer. All svømmeopplæring i Mossehallen foregår mellom 12:45 og 18:00 på søndager.

Høienhald Bad er et terapibasseng på ca 12m x 8m, ca 50cm på grunna, ca 1,50m på dypeste og holder en temperatur på mellom 31 og 32 grader.  Vi deler også inn dette bassenget i sektorer.  Bassenget egner seg spesielt bra for de yngste barna på de laveste nivåene. Det er tirsdager mellom 16:30 og 20:00 svømmeopplæringen foregår på Høienhald.

Ryggehallen

Skolebasseng på 12,5m x 10m som passer bra for svømmeopplæring og teknikktrening for de yngste.  Vi har svømme-trening og -opplæring 2 dager i uka, onsdag og torsdag mellom kl 17:00 og 20:00. Vanntemperaturen ligger rundt 28-29 grader.

Møt opp til riktig tid. Klokkeslettet som står på tryggivann.no er treningstider, og utøverne kan gå inn i garderobene 10 minutter før treningstidens start.

Vi anbefaler alle og bruke badehette, også gutter med kort hår! Alle som ikke har kort hår skal bruke badehette. Hvorfor - det er best for håret, helt klart best for bassenget og renseanlegget og utøverne slipper å få hår i øynene når vi øver!

Badetøyet bør være vanlig badedrakt eller badebukse. Vi anbefaler ikke store badeshorts, da dette ødelegger utøverens evne til å flyte

Viktig informasjon til foreldre og foresatte

Svømmeopplæring er en lang prosess som krever mye av både barnet og trenerene. Vi oppfordrer foreldre til å ta med barnet på svømming så mye som mulig - da vil utøveren raskere lære seg å svømme.

Det er stor forskjell på hva de forskjellige barna kan, har forutsetning til og hva de tør. Derfor er det viktig å støtte barnet i læringsfasen. Vi går sakte frem for ikke "å skremme" noen ut av vannet. Kan barna det grunnleggende i svømming, blir barnet trygg og god i vannet og grunnlaget for å lære å svømme er lagt.

Fremdrift

Vi deler alltid inn i grupper som er tilpasset nivået til barna.  Alle nivåene har et sett med delmål, opplæringsmål og ferdigheter som utøverne skal beherske før de kan starte på neste nivå.

Annet

Vi anbefaler alle å ha oppdatert e-post adresse OG mobilnummer på profilen din i tryggivann.no. Hvis bassenget blir stengt/åpnet på kort varsel, blir det sendt ut e-post og/eller tekstmelding om dette.

Vi gir ikke refusjon ved sykefravær eller annet fravær.

Hvis svømmehallen blir stengt pga force majeur (for eksempel tekniske feil ved hall, streik o.l) vil vi forsøke så langt det lar seg gjøre å ta igjen treningsøktene som mistes, men dette avhenger av tilgang til hall.

Ikke nøl med å ta kontakt om det er noe mer dere lurer på.

Kontakt oss på

E-post tiv@moss-svommeklubb.no

Tlf 911 41 343 (10 - 14 normale arbeidsdager)